tisdag 21 maj 2013

Hängande trädgårdar


Här kommer ett tips till alla som likt mig har ont om odlingsyta. I inre Roslagen, där jag odlar, måste varje kubikdecimeter mödosamt erövras från den steniga och karga naturen. Ett jordgubbsland har inte varit att tänka på, men nu har jag kommit på knepet med hängande trädgårdar. Jordgubbar, eller som i mitt fall favoriten, remonterande smulgubben "Rebecka", stormtrivs när de odlas på detta sätt och man slipper dessutom rensa ogräs.

Den första "odlingspåsen" vannn jag i ett lotteri, men numera syr jag egna av en billig pressening. Vad man bör tänka på är att inte göra dem för stora, så att de blir för tunga med jord och allt. Mina är ca 25x70 cm och rymmer då 4 plantor.

På bilden ser plantorna lite ledsna ut, men det beror bara på att de just planterats i den hängande trädgården. Jordgubbar och smulgubbar brukar inte vara känsliga, utan snabbt etablera sig på nya ställen. Om allt går som det ska kommer den fula påsen snart knappt synas.

God odling önskar fröken Dill

2 kommentarer:

Åsa sa...

Åh, då kanske du också slipper att sniglar och gråsuggor äter upp smulgubbarna? Har också tänkt på sådan lösning många gånger, om jag bara hade en vägg att hänga dem på!

Fröken Dill sa...

Nej gråsuggor och sniglar är sån tur är inte så bra på att klättra på väggar, så dem slipper man!