torsdag 9 maj 2013

Bråda dagar

Det är väldigt lite matlagning så här års, vi lever på varmkorv, pizza och hämtsushi till förmån för dessa...:


...deras kompisar.

Plötsligt ska alla frön i jorden och det har till och med blivit lite i senaste laget för att få ner dem om man vill ha hyfsat tidig skörd.

På landet har jag sått palsternacka och svartrot (må de gro i år), morötter, vitlök, lök, rädisor, sallat, spenat och de första sockerärtorna. I lådan utanför köksfönstret växer rädisor, asiatiska blad, koriander, persilja, gräslök och några låga sockerärtor.

Under lysrör prunkar tomat-, physallis-, chili- och paprikaplantor.

Bladmynta, glasört, skjörbjuggsört, kinesisk selleri, bladamarant, portulak m fl börjar titta upp, liksom de första bönorna. Jag har kommit på att det inte fungerar att sätta bönor på friland där jag odlar. Småplantorna blir omedelbart uppätna. Att däremot plantera lite mer robusta förkultiverade plantor brukar lyckas.

Zuccini- och gurkfröer har just kommit ner i jorden i lite större krukor. De gillar inte att planteras om utan ska förhoppningsvis växa sig stora i krukan för att kunna planteras ut direkt i juni.

I mina nya favoriter, pluggbrätten, har jag sått olika sorters sallat och en massa asiatiska bladgrönsaker.

Nu både hoppas jag och fasar för att allt ska titta upp. Platsen under lysrören i fönstergarderoben är redan knökfull så nu MÅSTE jag hitta andra ljusa, svala platser. Törs man rigga upp lysrör i källaren månntro? Jag är desperat...

Inga kommentarer: