onsdag 12 december 2018

OLIVOLJAN!


I veckor har vi varit ett gäng på kontoret som gått och väntat. Nu i måndags var det dags. OLIVOLJAN hade kommit!!!

Vår kollega vars familj har en olivodling i Toscana säljer varje år då pressningen gett tillräckligt utbyte sin fantastiska färska olivolja på jobbet. Det är strykande åtgång.

Kollegan berättar att oljan är framställd av olivsorterna Leccino, Moraiolo och Frantoiano. De plockas direkt från träden när mognaden är perfekt. De flesta andra oliver får mogna längre och skakas ner från träden. Oliverna kallpressas med utrustning från Alfa Laval.

En riktigt god olivolja är ju världens bästa smakförhöjare i många rätter. Min enkla lunchsallad är bara ett exempel. Idag var det gröna småblad, röd spetskål, tomater, gurka, ett kronärtskockshjärta och några oliver i matlådan. Med lite sprinklad olivolja och några korn flingsalt blev det riktig festmat. För att inte tala om hur god oljan kommer att bli till några härliga charkuterier och gott bröd nu till helgen.

När jag inte kan köpa olivolja av min kollega brukar jag förse mig med Planeta. Den är heller inte dum...


Inga kommentarer: