måndag 17 december 2018

Jag är rik!


Nu har jag tröskat de sista egna fröerna från plantor som fått hänga upp och ner i köket tills deras fröer eftermognat och torkat.

Jag känner mig rik med alla egeninsamlade fröer.

Palsternacka som odlades 2017, fick gå upp i blom i år och gav massvis med fröer. Jag tog frö från flera tomater, kryddväxter, bönor och ärtor. På balkongen hemma odlade vi härliga broccolin Piracicaba. Jag lät några knoppar blomma och ge frö till denna broccoli, som inte har något centralt huvud, men massvis med småhuvuden på läckra stjälkar.

På Öland lämnade vi ett par gurkplantor av en sort som ger minigurkor, cornichoner av sorten Vert de Paris. När vi skulle stänga Ölands-huset i oktober hittade jag flera övermogna gurkor som innehöll gott om frö.

Fröpåsarna prasslar trevligt och jag glädjer mig vid tanken på all skörd de här små, obetydliga fröerna kan ge nästa säsong.

Inga kommentarer: