måndag 5 september 2016

Svampsäsong

Svampar som syrran och M plockat

Torkning av svamplycka

Visst är det lite sorgligt att sommaren lider mot sitt slut, men all skörd från trädgården och SVAMPSÄSONGEN är verkligen en stor tröst. För några veckor sedan plockade jag om min kompis M en rejäl korg med kantareller hos henne i Nykvarnstrakten.

I lördags kväll ringde syrran. "Var är du?" "I stan, hurså?" "Du bara MÅSTE åka ut på landet och plocka svamp, det finns massor, och äntligen har rejält med Karl Johan kommit också."

Mer behövdes inte för att locka mig. Jag vände bilnosen norrut på söndagen. Trotsade det strilande regnet och begav mig till skogen. Njöt av ron och friden samtidigt som jag plockade en stor korg full med massor olika svampsorter. Vad sägs om kantareller, trattkantareller, rödgul trumpetsvamp, taggsvamp, citrongul slemskivling, Karl Johan, smörsopp, sandsopp, späda röksvampar, blodriskor och stolta fjällskivlingar? Det kan man kalla total svamplycka!

Precis som syrran är jag extra glad över Karl Johan-svampen. Den är så himla bra att torka och jag behövde fylla på förråden av smarrig torkad svamp.

Vad det gäller färsk svamp, måste jag ännu en gång tipsa om hur man får till den perfekta svampmackan. I år använder jag dessutom min hemgjorda vinbärsgelé till stuvningen. Mums!

Svampmackor på Kråkhoppet. Vitt vin istället för madeira i stuvningen fungerade också!

Inga kommentarer: