tisdag 27 september 2016

Ramen - milslångt från trista snabbnudelsoppor

Ramen med sobanudlar, egenodlad broccoli, kinesisk gräslök och salladslök

Att koka sin egen ramenbuljong till goda nudelsoppor är tidskrävande, men väl värt besväret. Buljongen går alldeles utmärkt att frysa in i portionsförpackningar och då blir ju nudelrätterna riktig snabbmat. Ingredienserna går att variera i det oändliga.

På vår balkong prunkar en mindre skog av olika sorters pak choier som snart är klara för att förgylla nudelsoppor. Annars är det ju bara att raida köksträdgård, skog, kyl, frys och skafferi. De flesta milda löksorter passar liksom bönor, ärtor, kikärtor, sockerärtor, morötter, spenat, svamp, sesamfrö, räkor, stekt fläskkött, rostbiff, kyckling, frikadeller, halstrad salmalax i skivor, ingefära, broccoli, blomkål, zucchini, aubergin, kimchi, avokado, rädisor, rättika, inlagd gari-ingefära, rostade sesamfrön och varför inte ett förlorat eller lättkokt ägg? Strössla över koriander, gräslök eller kinesisk gräslök. Stark sås typ sriracha kan vara på sin plats.

Mina favoritnudlar är tjocka udonnudlar eller soba/bovetenudlar. Hos Adam och Albin i Ringen vid Skanstull här i Stockholm kan man köpa med sig lyxiga nudlar av yppersta kvalitet.

Här är ett det recept på ramenbuljong som jag använde. Det kommer från Allt om mat.


Ramenbuljong

3 liter vatten
2 ark kombualger
8 shiitakesvampar, torkade
1 1/2 msk torkade bonitoflingor
1 kg revbensspjäll
2  kycklingklubbor
6 salladslökar
3 msk misopasta
2 tsk salt
soja

Koka upp vattnet i en gryta. Skölj algerna och lägg dem i grytan. Sjud ca 15 min.

Lägg svamp och bonitoflingor i grytan. Sjud ca 30 min. Ta upp algerna.

Sätt ugnen på 250°. Lägg revben och kyckling på en plåt. Rosta mitt i ugnen ca 30 min.

Lägg revben och kyckling i grytan. Ansa löken och lägg i grytan tillsammans med misopastan. Sjud under lock ca 2 timmar.

Krydda buljongen med salt eller soja. Sila den direkt i nudelskålarna vid servering.

Inga kommentarer: