måndag 11 april 2016

Fröken Dill vs Tallstubbe 1-0!

Stubben  original

Sista hugget!

Äntligen efter tre års (!) slit har jag nu vunnit kampen över tallstubben som stått i vägen för utökningen av min köksträdgård. "Be bonden komma med traktorn!" sa J för länge sedan, men då hade kampen mellan mig och stubben redan blivit personlig. Jag har grävt, spettat, handsågat, eldat i dagar, huggit med yxa och tillslut bearbetat stubbeländet med en slö elsåg. Och igår föll den äntligen med en sista bändning av spettet! Man behöver inget gym om man har en trädgård...

Nästa helg hoppas jag kunna få den sista odlingsramen i cortenstål på plats och kunna ta lite bilder på anläggningen.

Förutom kamp med stubbe har helgen gått åt till att kärra hästgödsel, förbereda odlingsbäddar och så. Nu är dill, persilja, morötter, rödlökar, spenat, rädisor, de första sockerärtorna, sallat och lite andra ätbara bladväxter satta.

På lördagen jobbade jag så hårt i trädgården att jag helt glömde bort att äta, upptäckte att jag var helt svajig och svimfärdig när jag skulle sätta mig i bilen fram emot kvällen. Igår på söndagen hade jag därför förberett en god sallad med mättande avokado och ägghalvor. Jag strösslade nyskördad gräslök över och det smakade fantastiskt att äta i solskenet i pergolan.

Glad vår!



Inga kommentarer: