torsdag 7 april 2016

Det växer och gror!


Efter en lite tveksam inledning växer det och gror i min varmbänk på balkongen. Rädisor, sockerärtor, sallat, spenat, rödbetor för bladskörd, morot, rucola och rödlök är på väg upp. Vissa fröer hade dålig grobarhet, så dessa har jag fått så om. Trist, men å andra sidan bra att veta vilka fröer som behöver nyanskaffas inför den stora sådden på landet. Återigen vill jag påminna om att det är jättesmart att förvara fröer i luftfri påse tillsammans med torkmedel i frysen. Då håller de verkligen mycket längre! Nu när jag äntligen har gott om plats i frysen hamnar alla nya fröer där och jag kommer vara supernoga att bara plocka fram just dem jag behöver använda, plocka upp dessa med torra fingrar och sedan lägga tillbaka originalpåsarna i frysen.

Jag har ingen egen erfarenhet, men har läst att ärtor och bönor inte vill ha det luftfritt, så dessa kanske är smart att förvara i en egen påse med luft?

Om ni skulle råka ha frön till Perilla som också kallas Shiso, så ska dessa förvaras i kylskåpet!

Jag har också haft lite problem med att det tidvis varit lite väl fuktigt i varmbänken. Nu är det mildväder så nu kan lådan luftas mest hela dygnet.

I efterhand önskar jag att jag drivit upp plantor inomhus för utplantering i varmbänken. Det hade varit perfekt nu och är en idé jag tar med mig till nästa år.

Längtar efter skörd!

2 kommentarer:

Martina sa...

Härligt att vara igång!

Fröken Dill sa...

Jag älskar den här årstiden!