måndag 14 mars 2016

Bröllop i september 2015


I september förra året gifte sig J:s bror. Inte ett öga var torrt när A och K sa ja till varandra och sötare brudnäbbar än parets små döttrar får man leta efter.

Den stora bröllopsfesten hölls i vackra "Brännvinskungens sal", en fantastisk festlokal från 1800-talet på Carlshälls gård på Långholmen. (Gångavstånd hem för J och mig, vilken lyx!)

Det var massor med roliga och rörande tal och uppträdanden från gästerna. En av K:s kompisar och min andra svägerska, M höll koll på det hela med bravur.

Vi bjöds på en väldigt fin meny:


  • Cecina med smultronsorbet och späda gröna blad
  • Fläderblomsgravade ankbröst med sötpotatis
  • Chokladfondant med hjortronmylta och friterad libbsticka


Jag trodde att jag kunde de flesta mattermer, men cecina hade jag aldrig hört talas om. Det är italienskt rökt och lufttorkat nötkött. Just den här varianten i tunntunna skivor var smältande mör och kombinationen med den friska sorbeten och de krispiga gröna bladen var vacker och god. Absolut en idé som jag kommer att återanvända i någon form. Anka är ju alltid gott och tillbehöret med sötpotatis och den mustiga vinsåsen smakade toppen. Cholkadfondant är bland de bästa desserter jag vet. Lyxigt med hjortron till och stiligt med friterad libbsticka, även om jag tycker att dess smak var väl stark för att riktigt passa.

Sent på kvällen kom bröllopstårtan fram. Ett konstverk i galet många våningar, vit och dekorerad med glänsande äpplen och vackra chokladspiraler. Smaken var frisk av äpple och kanel, helt perfekt för årstiden.

Tack snälla A och K för att vi fick komma på ert vackra bröllop!


Inga kommentarer: