tisdag 1 april 2014

Vegetariskt på grillen


Av någon anledning känner jag ofta för att grilla på måndagar. J har ju flyttat hem till byggkaoset i stan för att bo där i veckan och det känns lite kallt i stugan.  Jag brukar elda en brasa i kaminen och grilla på glöden efter elden.

Måndagsmiddagen är ju vegetarisk så det blir varken kött eller fisk som glödsteks.

Jag har testat lite olika varianter, men det bästa hittills är grillvänliga grön- och rotsaker och svamp, gnisslig halloumiost och minst två goda dipper eller såser. Av Remsan har jag lärt mig att även grönsaker blir goda om man marinerar dem innan grillningen.


Glödgrillad halloumi med tillbehör, cashewdipp och sweet chilisås, 2 pers

1 aubergin
2 morötter
4 små lökar
2 paprikor i olika färger
6 skogschampinjoner
2 potatisar
1 halloumiost

Marinad:
rivet skal och saft från 1/2 citron
1/2 dl olivolja
1 liten knippa persilja, finhackad blad
1 vitlöksklyfta, riven
chiliflakes, salt och peppar

Cashewdipp:
1,5 dl cashewnötter
2 tsk pressad citron
1 vitlöksklyfta
salt och svartpeppar
2 salladslökar, grovhackade
vatten

Sweet chilisås, färdig eller hemgjord

Ansa grönsakerna och skär i ganska stora grillbitar. Potatisen kan få koka ca 10 minuter och löken någon minut för att grilltiden ska bli lite kortare. Skär halloumiosten i skivor. Blanda ingredienserna till marinaden och pensla allt som ska grillas.

Mixa ingredienserna till dippen i hacktillsatsen till mixern och späd med vatten till lämplig konsistens. Smaka av med salt, peppar och ev mer citron.

Grilla grönsaker, rotsaker, svamp och halloumi över glöden. Passa noga. En del saker blir klara fort, medan andra behöver längre tid på grillen.

Servera det grillade med cashewdipp och sweet chilisås. Strö gärna några rostade cashewnötter över rätten för att få det rätta "crunchet".


Jag efterlyser tips på fler vegetariska grillrecept!

6 kommentarer:

Martina sa...

gud så gott det där såg ut! Visst är det härligt nu när man kan ta fram grillen igen :-)

Fröken Dill sa...

Du har så rätt, så rätt. Och jag tror knappt man KAN grilla för mycket! Jag kör inomhusgrillning i veckorna för när jag kommer ut till byn vid sju, halvåttatiden är det redan mörkt. När J kommer ut till landet på helgerna grillar eller varmröker vi på stora utegrillen!

Kim sa...

Vet inte vad jag ska säga förutom: gudvadhärligtgemiggrillvädernu!

Fröken Dill sa...

Håller tummarna för sol till helgen. Please, vädergudar...

Lotta sa...

Tallriken ser MAGISK ut! Ska nog också testa att marinera grönsakerna innan...

Fröken Dill sa...

Det är ett smart knep och överbliven marinad är ju bara ett använda som dressing på det färdiggrillade.