onsdag 2 april 2014

Ramslök, ramslök


Äntligen har den goda primören uppnått plockbar storlek i Stockholmstrakten! Jag har lyckats etablera några få plantor på min tomt. Jag hoppas på att de ska trivas och föröka sig. På t ex Gotland växer ramslöken som hela mattor i trädgårdarna. Jag har kalkat marken under mina plantor och grävt ner en massa krossat äggskal för att försöka efterlikna den Gotländska jordmånen.

I väntan på att den egna ramslöksmattan ska breda ut sig plockar J och jag ramslök på vårt "hemliga ställe", i närheten av varvet där J har sin båt.

Jag har så smått börjat experimentera med den goda primören i maten och hoppas att några alster ska hamna på foto och på bloggen så småningom. Hittills har jag inte lyckats vara hemma när det finns dagsljus att fota i...

För er som inte provat ramslök kan jag berätta att den smakar lite som en väldigt god gräslök fast med vitlökssmak. Eller som en väldigt grön vitlök... När man använder den i maten ska den inte upphettas för mycket eftersom smaken är flyktig. Inget för långkoket alltså.

Ramslöksbladen påminner om liljekonvalj, men ta inte fel, för liljekonvaljen är giftig! Bästa sättet att testa är att bryta ett blad och känna om det doftar starkt och vitlökigt. Ramslökens säsong är kort. Att den kommer redan i slutet av mars är ovanligt, april mer normalt. I maj/juni blommar den med vackra och ätbara blommor och sedan vissnar de ovanjordiska delarna och löken bidar sin tid till nästa vår.

Ni som har ramslöksvana, vad brukar ni använda den goda primören till?

6 kommentarer:

Kerstina sa...

Önskar att jag hade ett varv att plocka vid...
Får ge mig till tåls tills vi kommer ut till ön i påsk - kanske några av alla de satta lökarna kommit upp där i hasselsnåren.
Det där med äggskal var en bra idé - något som inte kommer till hemmalunden om inte fåglarna tappar ner något. Ska bli spännande att se om ramslöken går i blom i år - och i så fall ska de få fröa av sig på plats! Om man nu ska tro att de förökar sig via frö - har inte lyckats för mig.

Matarkivet sa...

Så gott med ramslök! Jag har fortfarande en del förvälld i frysen spm tur är, hinner inte ta mig till Borough Market varje helg ju! :)

Mamma odlar en del i sin trädgård, delvis för min skull och de brukar komma upp lite tidigare än i skogen så smart av dig att plantera!

Malin sa...

Vi gör salt med färsk ramslök som vi säljer - gott och populärt.
Förväller lätt till fisk.
Hackad i lerpottesill.
Omelett med fräst ramslök.
Pesto
Smör med hackad ramslök till allt.
Soppa
Mixar i dressing
Idag till uch tog jag en plockerunda och gjorde äggröra (egna hönsägg...) med fräst scuplit, ramlök och serverade med marchesallad, majs och vinegrett. Typ gult, grönt och gööööörgott.
Kapris av frökapslar
Sallad

tja... ramslök är liksom stödet i köket såhär på våren. Vi plockade de första små den 22 februari i år (rekord).
Smaklig spis

Remsan sa...

Jag tänkte just det, undra om jag hade vågat plocka vild ramslök. Vår skog är full av liljekonvaljer, men å andra sidan skiljer doften en del.
Som tur är har de ramslöksplantor jag tryckt ned i en stor kruka tagit sig, så jag ska försöka att flytta en del av dem till trädgårdslandet.

Fröken Dill sa...

Kerstina; Aha de förökar sig med frö, jag tänkte nog att lökarna skulle dela sig på något vis. Är så glad för mina som övervintrade.
Matarkivet; helt fantastiskt att ha tillgång till Borough Market!
Malin; superbra ramslökstips! Jag brukar också odla Silene, den växer så att det knakar hos mig. Och fler saker som växer på tidig säsong är vad jag önskar mig!
Remsan; bladen är verkligen lika, särskilt när de är späda. Men har man tur så växer de inte exakt på samma ställe. Och jag tror inte att liljekonvaljer har ens i närheten samma doft på bladen. Hur blomman doftar minns vi alla - underbart, och lite sentimentalt, det var min farmors absoluta favoritblomma...

mumsfillibaba sa...

Vad kul att få igång en egen odling. På gotland växer det som ogräs som säljs för dyra pengar. Jag hittar aldrig sånt i skogen...