tisdag 29 april 2014

Hemlagad citronfromage med topping av choklad och viol


Jag har funderat på efterrätter som kan passa med mina kanderade violer. Allt med choklad såklart, men även någonting med citron...

För några år sedan gick jag en kurs i klassisk gourmetmatlagning och där lagades det såklart citronfromage. Denna efterrätt har ju blivit misshandlad genom att ofta lagas i pulvervariant, men en hemgjord, med fin ekologisk citron blir verkligen jättegott! Luftigt och sött, men så pass syrligt att sötman balanseras.

Fromage är inte svår att göra, men det gäller att vara lite noga så att gelatinblandningen fördelas i efterrätten. En gång för länge sedan blev jag bjuden på en misslyckad variant. Den var som en lös gräddkräm med citronsmakande "gummisnoddar". Inte så god...

I lördags när mina föräldrar kom ut till landet lagade jag citronfromage som toppades med hackad mörk choklad, kanderade violer och levande violblommor.


Citronfromage, 8 små portioner

3 gelatinblad
3 ägg
1,5 dl socker
1 citron
2 dl vispgrädde

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Riv skalet av citronen och pressa saften.
Knäck äggen och skilj gulor och vitor. Lägg äggulorna i en skål med det rivna citronskalet och hälften av sockret. Lägg äggvitorna i en skål med resten av sockret.

Vispa vitor och socker till ett hårt skum. Vispa ägguleblandningen ljus och pösig. Vispa grädden.

Ta upp gelatinbladen ur vattnet. Lägg dem i en kastull och smålt försiktigt utan att värma för mycket. Blanda gelatin med citronsaft och låt svalna något.

Blanda ägguleblandningen med den simmiga (ej stelnade) citronsaften och vändförsiktigt ner detta tillsammans med äggvitorna i den vispade grädden.

Häll upp i portionsformar och ställ i kylskåp.

Vid servering, dekorera med riven choklad, ev kanderade och färska violer.



7 kommentarer:

Martina sa...

Mums! Ser fantastiskt gott ut, den sparar jag i arkivet ;-)

Fröken Dill sa...

Kul, jag är annars en dessertskeptiker, men en liten portion av denna kan jag inte motstå!

Mårtenssons kök sa...

Åh, hemmagjord citronfromage är så in i hoppsan gott, vi älskar det! Vi har ett riktigt gammalt recept som vi ärvt som är flitigt användt. Fast kanderade violer har vi aldrig testat, låter gott.

Kim sa...

Fromage och apelsinfromage i synnerhet minns jag att vå it JÄMT när jag var liten. Jäklar vad sugen jag blev nu. Tack för den lilla nostalgitrippen. Trevlig Valborg!

Postgårdsromantik sa...

Den här kommer jag garanterat att testa. Barnen gillar tyvärr varken citron eller apelsin - men den verkar inte vara så avancerad så att jag faktiskt servera denna till mig och Anders och ge Arvid och Sigrid - snabbköpets...blockchoklad...(

//Lena

Matarkivet sa...

Så gott! Min mamma gör ofta en citronfromagerulle som tårta och när jag bodde hemma åt vi alltid fromagen som blev över som efterrätt som den var. Galet gott!

Fröken Dill sa...

Mårtenssons; citronfromage är en sån där klassisk efterrätt som man alltför ofta glömmer bort. Ett ärvt recept låter intressant...
Kim; visst funkar de fortfarande, dessa sötsyrliga fromager?
Lena; ovanliga barn, själv var jag fullständigt besatt av citrus som barn. Kanske för att jag inte fick äta den p g a allergi...
Matarkivet; tänkte just att den borde vara suverän i tårtor. Det får bli nästa steg!