torsdag 18 april 2013

Lagerblad



Önskar att jag kunnat bjuda på en soldränkt bild av den senaste, spännande återupptäckta rätten som lagades i mitt kök, men det får vänta eftersom vettigt ljus för fotografering saknas i vårrusket.

Istället skulle jag vilja passa på att slå ett slag för världens mest tacksamma krukväxt/köksväxt - lagern!

Lager, eller Laurus nobilis som den heter på latin, är vacker som krukväxt. Till skillnad från andra medelhavsväxter är lagern dessutom superlätt att ta hand om. Jag har haft samma planta i minst tio år och aldrig ens behövt plantera om den. En skvätt vatten då och då, lite näring om man vill ha fler blad och duscha av bladen när de blivit dammiga är allt som behövs.

Lagerblad kanske inte tillhör kryddhyllans främsta primadonnor, men med tanke på hur användbara det är, förtjänar de verkligen en plats i rampljuset. Lagerblad ingår alltid i bouquet garni, det klassiska franska kryddknippet och passar till både kött, fisk och grönsaker. Bladen är ju självskrivna i långkok och i varmkorvskoket, men gör sig även bra i många ättiksinläggningar, trädda på grillspett mellan kött eller fiskbitar, i sann grekisk anda eller i vissa marmelader med t ex  blåbär och fikon. Om man vill känna sig som en riktig vinnare är det ju bara att fläta sig en krans av lagerblad!

Vissa påstår att de färska bladen smakar beskt. Det har jag själv aldrig märkt, men om man vill ha dem torkade är det bara att klippa av en kvist och hänga på tork på ett mörkt ställe.

Finns det andra tips på hur man kan använda lagerblad?

Inga kommentarer: