måndag 22 april 2013

Dillpasta med lax och citrondoftande vårprimörer


Att göra egen pasta är kul. Den blir otroligt god vid hemtillverkning och dessutom kan man smaksätta lite som man vill. Med hackad dill i degen blir pastan vårgrön och får härlig smak. Det går att göra egen pasta utan en pastamaskin, men det är rätt svårt att kavla ut degen tillräckligt tunt.

Så här års längtar jag efter färska primörer. Förr, när jag odlade i en varmbänk, brukade jag kunna skörda en hel del späda grönsaker så här års. I år har de första ”frilandsgrönsakerna” som såddes för två veckor sedan just tittat upp ur jorden i min plantlåda utanför köksfönstret.  Därför får jag lita till affärens grönsaksutbud.

Fina knipplökar och färska morötter i bunt brukar gå att hitta. Köpta sockerärtor är såklart inte lika söta som hemodlade, men de har fin konsistens. Svartrot, ”fattigmanssparris” är  också aktuell så här års, antingen som vinterlagrad eller i form av rötter som tas upp ur jorden just nu när frosten släpper, innan de börjar växa och blir träiga.

Jag har testat lite olika varianter på dillpasta med lax och citrondoftande primörer. En pocherad laxbit är gott till, eller som på bilden, rökt lax, men även det allra enklaste, tärnad lax som tillagas i såsen är suveränt.

Dillpasta med lax och citrondoftande primörer, 4 port
Pastadeg:
1 knippa färsk dill
2 dl vetemjöl
2 dl durumvetemjöl
2 medelstora ägg
1 msk olivolja
1 krm salt
1-2 msk vatten

Lax, 4 bitar filé, färsk eller kallrökt
300 g räkor med skal, skalade
4 dl grönsaksbuljong
4 svartrötter
4 morötter
4 färska lökar
1 paket sockerärtor
1,5 dl grädde
1,5 dl crème  fraiche
Skal och saft från 1/2 citron
Dragon
Salt och peppar

Hacka dillen. Blanda ingredienserna till pastadegen i en mixer. Kör tills allt blandar sig. Stäm av med mer vatten eller mjöl. Degen ska vara mycket torr, precis så att den ”går ihop sig.” Svep  in pastadegen i plast och lägg den att vila i kylen någon halvtimme. Mjöla lagom stora bitar av pastadegen. Kavla i pastamaskin till 6:an och kör sedan genom tagliatelle-skäraren.

Koka upp buljongen. Skala svartrötterna. Skär i bitar och lägg genast ner i buljongen för kokning.  Lite drygt tio minuter brukar de behöva koka för att bli lagom al dente. Ansa lökarna, skär i klyftor. Borsta morötterna, dela dem på längden. Låt morötter och lökklyftor koka med några minuter. När allt börjar mjukna, lägg i sockerärtorna ca 30 sekunder. Sila bort buljongen och spara.

Blanda grädde och crème fraiche med lite av buljongen. Låt koka ihop några minuter.  Smaksätt med salt, peppar, dragon och citron. Lägg tillbaka grönsakerna och eventuellt lax i tärningar. Värm försiktigt tills laxen blir nätt färdig. Lägg i räkorna.

Koka pastan 1-2 minuter, i rikligt med saltat vatten.

Servera dillpastan genast med grönsaker i sås och lax. Riv över lite citronskal. Njut av de vårliga smakerna!


Igår åkte vi upp till landet, med en lånad bil fullastad med grejor. Äntligen började det kännas som vår i luften uppe i Roslagen. Vi klippte, eldade och förberedde odlingsland. Vi såg fjärligar, tussilago och massor med blåsippor. Bycaféet Drömkåken hade öppnat för säsongen, så självklart gick vi dit och avnjöt goda pajer och fikabröd.


2 kommentarer:

Remsan sa...

Jag måste verkligen ge mig på att göra egen pasta. Jag är inget stort fan av pasta annars, men när det kommer till hemgjord pasta är det något annat. Men jag har hittills bara njutit av andras mathantverk när det gäller pasta. Dillpasta låter inte bara ljuvligt utan även vårigt.

Fröken Dill sa...

Jag är en periodare vad det gäller pastatillverkning. Ibland är det bara SÅ kul och andra gånger kan jag inte fatta varför man ska ge sig på något så krångligt när det finns fin färskpasta att köpa. Tror dock att det blir mer egen pasta framöver nu när jag kommit på vilken god hjälp man får genom att göra degen i en mixer istället för att knåda ihop den för hand. Vi håller också på med ett hyllprojekt för köket som förhoppningsvis kommer att ge oss plats att förvara pastamaskinen mer lättåtkomlig.
Hoppas fröken Dill