onsdag 24 april 2013

Det kom ett brev...




Underbara, underbara Lena H har skickat mig ett gäng utsätt till POTATISLÖK, eller krasslök, som Lena kallar den. Jag blev så otroligt sugen på att odla potatislök när jag läste Lena Israelssons bok ”Gourmetträdgården”.

Potatislök (Allium cepa var. solanium) är en slags bortglömd ”nordens shallottenlök”.  Den är släkt med vanliga shalottenlökar och bildar liksom dem flera klyftor lök av en utsatt. Potatislöken lär dessutom vara otroligt lagringstålig. Den kan lätt säsongslagras i vanlig rumstemperatur.

Just detta med lagring är ett annars ett problem när det gäller hemodlad lök. På senare år har jag inte lyckats särskilt bra med lökodling och skörden har inte alls tålt lagring, vilket är tråkigt när man vill njuta av hemodlad lök under lång tid och gärna ha kvar utsätt när våren kommer.

Problemet med potatislök är att få tag på utsätt, då denna lök inte finns till kommersiell försäljning. Jag efterlyste potatislök i ett trädgårdsforum och snälla Lena skickade mig ett kuvert med söta små lökar. Å vad jag gillar internet och alla suveräna trädgårdsamatörer och odlarentusiaster!

Smaken på potatislöken kan tydligen variera från mild till sorter med mer sting. Jag tänkte offra ett av mina utsätt för provsmakning. Återkommer med rapport om både smak och odling!

Uppdaterat: Supergod löksmak, inte för mild och inte för pepprig, med lätta svaveltoner som inte tar över. Fint hackad fungerar denna lök otroligt bra som rå på t ex sallad. 

Ni vet väl knepet för att skala små eller andra svårskalade lökar - spola i varmvatten från kranen eller doppa några sekunder i kokhett vatten så blir skalet segt och mycket lättare att få av.

6 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Vad intressant. Jag är riktigt sugen på att själv köpa den boken. Skrev nog en kommentar om den i ett tidigare inlägg där du nämnde boken och fröbyten. Verkar väldigt inspirerande!

Fröken Dill sa...

För mig var den nästan den perfekta boken, trots att en hel del var sådant jag redan brukar göra. Lena Israelsson och Ulla Hasselfors är mina idoler!

lisa sa...

Hjälp, jag blir alltid så hungrig när jag tittar in hos dig :-) Ja...ät frukost, hihi ! Dagens viktigaste mål sägs det ju. Boken låter intressant, får jag kolla upp. Har av en granne fått en slags lök som hon kallar schalottenlök, men kan mycket väl vara potatislök. Den är fantastisk att lagra. Ett år glömde jag bort att jag hade lökar kvar. Sen kom hösten och nya lökar in i förvaringen, då hittade jag dem. Men vi åt först av de nya och de där lökarna blev kvar till år två...lika fina. Satte ut dem då istället. Lagringsduglig minst sagt. Ha en fortsatt fin vår !
Lisa/Lisas trädgård

Fröken Dill sa...

Vad kul, Lisa! Gränsdragningen mellan schalloten (hur stavar man till denna gourmetlök) och potatislök verkar aningen flytande. Intressant, men med tanke på att det ena anses vara en gourmetlök och det andra något man odlar av nödtvång långt norrut är det intressant att de smakar så lika.
Tycker fröken Dill

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Hej
jag undrar hur du fick tag på potatislök?

Jag är tacksam om du svarar!

MVH
Erik Aksberg