måndag 14 november 2011

Stulet från IKEA


Bra matidéer är till för att stjälas! IKEA-restaurangerna serverar denna höst en riktigt finessig liten rätt - Najadlax med marinerade rotsaksstrimlor.

Najadlax, en lax som är både kallrökt och gravad är en storfavorit. Tyvärr är den inte helt lätt att få tag på. Butikerna brukar ha femton sorters gravad och femton sorters kallrökt lax, men sällan najadlax. Vi knep i alla fall ett paket på mässan "Mitt kök" i lördags.

Bästa redskapet för att strimla rotsakerna är en julienneskärare till mandolinen eller en speedpeeler med strimelfunktion. Jag hade egenodlade rotsaker kvar från den egna skörden. De olikfärgade morötterna, orange, gul, vit och mörklila är helt underbara! Ska definitivt odla dessa nästa år igen.


Limemarinerade rotsaksstrimlor

morötter, gärna olikfärgade
rotselleri
palsternacka eller persiljerot
2/3 olivolja, 1/3 pressad lime
salt och svartpeppar
hackad dill

Strimla rotsakerna. Koka upp vatten i en kastrull. Lägg i rotselleri och palsernacks/persiljerotsstrimlor och låt koka några få minuter. Tillsätt morötterna och avbryt koket genom att hålla bort vattnet. Vispa ihop ingredienserna till dressingen och häll över de varma rotsaksstrimlorna. Strö över lite hackad dill.

Servera rotsaksstrimlorna på tunna skivor av najadlax.

9 kommentarer:

Lotta - Två små kök sa...

Inspiration får och ska man hämta, steel with pride, från alla håll :-)

Rotsakerna verkar hur goda som helst, men firren hoppar jag över. Tyvärr kommer inte fisk och skaldjur överens med mina smaklökar... Gissa om det begränsar i köket.

Elina sa...

Både låter och ser riktigt smarrigt ut :)

Kim sa...

Låter som något jag fullkomligt skulle älska! Najadlax - det ska jag hålla ögonen öppna efter...

Lottzy sa...

Kan nog vara bra tillbehör till julbordslaxen också tänker jag!

tack för tipset!

//Lottzy

Lena sa...

Klart man handlar på Ikea när de har bra prylar! Matlådorna verka bra så - tack för reklamen!
Och nu får jag väl köpa mig en mandolin som även strimlar då. Äntligen :)

Fröken Dill sa...

Lotta; misstänker att rätten fungerar bra med kalla köttskivor, typ rostbiff också, kanske byta ut dressingens lime mot vit balsamvinäger då?
Elina; Snabbt och gott!
Kim; Najadlax är super, inte lika hårdrökt som vanlig kallrökt och med karaktär och kryddning från gravningen.
Lottzy; absolut, man kan ju också tänka sig en lätt julkryddning av rotsakerna, kanske med apelsin?
Lena; IKEA är ofta bra och billigt, tyvärr även ofta knökfullt med folk och jobbiga skrikiga ungar... Jag vågar knappt ta med mig J för han avskyr sånt.

Lagers tabberas sa...

med lite tålamod skulle man väl kunna fixa det här själv. Plocka fram röklådan och i med den hemgravade laxen en kort stund...eller, tror jag ska försöka i alla fall.

Emma sa...

Jag skulle verkligen vilja testa den där laxen, gillar beskrivningen av inte så hårdrökt som rökt och gravads kryddning. Ska se om det inte finns någon specialbutik man kan köpa den i eller kanske få den beställd till sin vanliga....nåväl, du ger mycket inspiration som vanligt!

Fröken Dill sa...

Lagers; det blir säkert gott, men den blir nog varm- och inte kallrökt i en röklåda..
Emma; stort tack, kanske finns den på någon saluhall?
Hoppas fröken Dill