måndag 2 februari 2009

Citrus 3 - Apelsinlikör


Jag kan inte fatta att jag inte gjort den här likören tidigare! Det blir en färglös likör, typ Cointreau. Jag lärde mig knepet av min första sambo för många år sedan. (Stort tack för tipset, M!) Häll vodka i en stor glasburk. Ovanför vätskeytan hänger du upp en apelsin (gärna ekologisk) i en tråd. Förslut med lock. Låt stå ett par veckor. Rör i socker till lagom sötma. Det som händer är att alkoholen förångas, tränger in i apelsinen och löser ut citusoljan som hamnar i vätskan. Med tanke på att en flaska cointreau kostar några kronor känns det här verkligen som ett budgetalternativ!

8 kommentarer:

Annika sa...

Vilken bra idé - och en sådan vacker bild, sedan.
Tack för att du sprider tipset vidare!

Husmodern sa...

Men hur får du apelsinen att sväva sådär snyggt...?

Unknown sa...

Fantastiskt, ett projekt! Min mormor gjorde massor av likör, häromåret drack vi Slånbärslikör från 1982.

Annica sa...

Men vad häftigt! Snygg bild också.

Christoffersmat sa...

Hej Fröken dill, om du vill ha mer tips kring mat så är det bara att fråga :)

Mvh

Christoffer

Fröken Dill sa...

Visst är det lite häftigt med en svävande apelsin? Tittar man noga på bilden ser man tråden. Jag använde en lång böjd nål (tapetserarnål, tror jag de kallas) för att få tråden genom apelsinen. Annars kan man förstås ta ett apelsinnät istället, men det blir inte lika snyggt.
Slånbärslikör vill jag göra! Måste kolla var det finns slånbuskar så att jag kan plocka i höst!
Christoffer, kul med en riktig kock bland oss hemmakockar!
Hälsningar från fröken Dill

Anonym sa...

Vad läckert! Det där vill jag också prova på. Tack snälla för tips.

Må så gott/ Mimmi

Anonym sa...

Visst finns det ändå en VISS likhet med den här Magrittemålningen?

http://www4.ncsu.edu/~ctk/magritte.pyrenees.jpg

Tycker konst-Dill