söndag 19 oktober 2008

Söndagsmorgon


Ibland går J upp okristligt tidigt på helgen. Jag blir ändå lite besviken när jag vaknar och upptäcker att han redan ätit frukost. Å andra sidan får jag chansen till min lite egna frukostvana. Den går ut på att man runt halv åtta åtta dricker te och äter något väldigt ospännande, som t ex knäckebröd med lite smör. Framåt nio när hungern börjar göra sig påmind kan en god äggröra passa bra. Bästa äggröretipsen har jag fått från Micke. Med inspiration från honom fräser jag purjo och hackad röd paprika utan att de får färg. Sedan sänker jag värmen och rör ner några matskedar färskost, typ philadelphia eller La vache qui rit, och äggsmeten - knäckta ekologiska ägg med 1/2 msk mjölk och 1/2 msk grädde per ägg. Äggröran kryddas med salt och peppar och får under omrörning gå färdigt på låg värme. Det är viktigt att ta bort kastrullen från värmen i tid, medan rätten fortfarande är krämig. Servera med tomathack och färsk basilika.

Inga kommentarer: