torsdag 20 april 2017

Restaurang TAK

Som vi har längtat... Sedan vi hörde att vår idol Frida Ronge skulle öppna krog i Stockholm har vi väntat. Och så igår, en kväll med förklarat ljus, var det dags för premiärbesök på TAK.



Adressen på Brunkebergs torg är anonym, trots att det faktiskt är precis mitt i city. Lokalen med signatur Gert Wingårdh (fattas bara!) imponerade. Ljust, utsikt och stark flört med både 1960-tal och Japan i de geometriska mässingsgallren /skärmarna som delar in lokalen. Supersnygga slipade betonggolv. Snygga träbord, snygga, bekväma stolar, fantastiskt "hantverkligt" porslin och söta speciellt framtagna sakéglas.

Vi blev vänligt bemötta av den unga personalen.

Menyn var föredömligt kort och vi ville beställa precis ALLT. Här gällde det att prioritera.





Vi började med varsin drink för att verkligen kunna välja rätt. J tog en slags japanskinspirerad martini med kumquat istället för oliv. Jag valde en drink med blåbär och yuzu.


Lagom till drinkarna kom en skål med misosoppa. Den var så BRA och överglänste faktiskt med sin värme och köttiga umamistinnhet drinkarna med alkohol. Knepet med några droppar jalapeonoolja i soppan var mycket lyckat.

Rå fisk i någon form är ett måste på den här sortens krog. Jag fastnade för sashimi på röding som även serverades med dashimarinerad laxrom. J landade på gösen. Men hur skulle vi göra med huvudrätterna? Eller var det läge att gå direkt på sushin? Vi våndades men tillslut landade jag på Donburi med kyckling eftersom den kom med ett bakat ägg. J valde biffen med aubergine.

Förrätterna kom in och de var vackra som en dag.



Rena, fina smaker, med den milda fisken i huvudrollen. J tyckte möjligen att gösen var lite i snällaste laget, men jag bara njöt av hur otroligt gott det är med riktigt färsk röding som bara snabbt sotats på ena sidan. Karl Johansvampen i tillbehöret var underbart mustig i sin marinad. Kan jag månne göra något liknande med min egen torkade Karl Johan som jag ruvar på likt en skatt hemma i skafferiet? Jag ville slicka tallriken för att få i mig det sista kornet laxrom och den sista droppen marinad, men någon slags uppfostran hindrade mig, tyvärr. Jag sörjer fortfarande att det gick till spillo...

Dags för huvudrätter.




Jag fick en härlig skål med det bakade ägget tronande i mitten, omkransat med sesamstekt saftig kyckling, marinerad kålrot i tunntunna skivor och en hel hoper fräscha blad och örter. I botten sushiris. Rätten var naturligtvis supergod, möjligen hade jag önskat lite mer smak på riset, kanske blev det lite väl finstämt och "naturligt" för just mitt smaksinne. Kanske färgades mitt omdöme av att jag smakade på J:s umamistinna kötträtt. Underbara, perfekta biffskivor och bakade auberginer "to die for". Hur får man dem att bli så goda och smörigt krämiga?

Vi är inga dessertmänniskor, men J valde en japansk whisky till kaffet som han var väldigt nöjd med. Vi tog också varsin liten minigodbit, J:s med macha och yuzu, min med bl a tamarind och macadamianöt.



Gott, gott!

J drack de föreslagna sakéerna till maten, medan jag valde de viner som rekommenderades. Saké är ingenting för mig. Inte ens i denna fina tappning, tyvärr. Jag tycker det smakar som utspädd sherry med en skvätt fotogen i. Vinerna var däremot spännande.

När vi njutit klart av sista smulan och droppen och betalat tog vi en tur upp på det verkliga taket ovan restaurangen. Här finns en utomhusbar som jag tror har chans att bli mycket poppis i sommar. Det finns även en invändig bardel, där det även ska gå att beställa smårätter av råare karaktär.

Som framgår var vi nästan löjligt nöjda med besöket. Vi gratulerade oss själva till att bo i en stad som har Råkultur, Shibumi och TAK. Nu måste vi bara bättra på finanserna så att vi kan besöka dessa ställen lite oftare.


2 kommentarer:

Red Scream sa...

Ah, kul! TAK måste ju besökas! Hehe, din beskrivning av sake är helt rätt. Jag har försökt, men låt dem som gillar det få det. Tokogott!

Fröken Dill sa...

Verkligen en fullträff, men så är den här typen av mat också det bästa jag vet. Kul med saké-initiativet, men jag hade önskat att det skulle smaka bättre. Gillar inte grappa heller, annars går det bra med de flesta drycker. Förutom välling och morotsjuice...