onsdag 26 april 2017

Krabba med chili och koriander


På jobbet äter jag alltid en enkel sallad till lunch, men om jag någon gång råkar befinna mig hemma vid lunchtid brukar jag laga någon annan lätt, snabblagad lunchrätt. Som ni vet är jag svår på den oväntat bra "5:2-kokboken" av Angela Dowden.

Det måste vara en kvinna med smaklökar som påminner om mina egna. Få kalorier, men med mycket, mycket smak. Till skillnad från mig måste den här Angla dessutom ha mycket god karaktär. 5:2 är inte en diet som jag någonsin lyckats följa. Jag har provat, men jag blir superdeprimerad, ja snudd på självmordsbenägen, en dag då jag bara får äta 500 kCal. Klokt nog brukar jag avbryta försöket i god tid innan middagen.

Men nu tillbaka till lunchen - eftersom jag hade en skattgömma med lyxiga krabbklor i frysen föll valet på en lunchrätt med krabba. Skaldjur och asiatiska smaker - kan det bli bättre?


Krabba med chili och koriander, 2 port, 176 kCal/port

1 msk matolja
1 vitlöksklyfta, hackad
1 tsk skalad hackad färsk ingefära
3 salladslökar, tunnskivade
1 röd chili (beroende på styrka), i mycket tunna skivor
300 g vitt krabbkött, t ex från klor eller konserverat från burk
rivet skal och saft från 1/2 lime
2 msk hackad färsk koriander
1 msk hackad färsk mynta
salt och peppar
ev asiatisk fisksås
krispiga salladsblad till servering

Hetta upp oljan i en wok, tillsätt vitlök, ingefära, salladslök och chili. Woka ca 2 minuter.

Tillsätt krabbkött, limeskal, limesaft, koriander och mynta. Woka ytterligare några minuter. Smaka av med salt, peppar och eventuellt fisksås.

Servera varmt på krispiga salladsblad.


Inga kommentarer: