söndag 12 mars 2017

Tomatodling 2017


Nu har den allra första tomatplantan tittat upp ur jorden. Sorten Sungold var snabbast i år. Den ser inte mycket ut för världen ännu, men vänta bara!

Här är listan över årets sorter:


  • Sungold
  • Supersweet 100
  • Houndreds of thousands - förra årets favorit, god rikgivande ampeltomat
  • Vesuviano giallo
  • Godlen bumble bee - förra årets snyggaste
  • Chilega - ett måste
  • Mei wei - ett måste
  • Gardeners delight
  • Purple calabash - snygg, god, stor, kan hinna bli färdig även utomhus
  • Ildi - ett måste enligt min syrra
  • Gelbe dattelwein - ett måste, även om den är snudd på för sen
  • Kumato
  • Green zebra
  • First in field - första försöket, hoppas på en snabb och god sort
  • Goldnugget
  • Aranca
  • Sweet aperetif
  • Sweet 100
  • Black sweet cherry - ett måste
  • Green grape - ett måste, galet självlysande grön färg på fruktköttet

En ny insikt i tomatodlingens ädla konst gjorde jag förra året. Tomatplantor behöver väldigt mycket sol. Ju mer sol desto bättre.

Förra året hade jag tre plantor av ampeltomaten Houndreds of thousands. Vi satte upp krokar och hängde amplarna där de fick plats på pergolan och på huset. Eftersom min grannes träd vuxit och blivit högre är inte alla ställen på min tomt lika soliga hela dagen längre. En ampel hamnade i full sol, en i lite halvsol och en fick bara full sol några timmar om dagen. Oj, vilken skillnad det blev i antal tomater. Plantan i full sol bara sprutade ur sig tomater, den i halvsol gick OK, men hade många omogna tomater när frosten kom. Plantan som fått minst sol gav nästan ingenting.

Inga kommentarer: