torsdag 5 juni 2014

Mulet - då blir det soppa!


När solen skiner med sin frånvaro brukar jag ofta äta soppa och några goda mackor till middag.

Häromdagen inventerade jag kryddförrådet och upptäckte till min glädje att jag hade alla ovanliga kryddor som behövdes för att laga Lisa Förare Winbladhs Blomkålssoppa med curry, senapfrön och äpple.

En av ingredienserna i soppan är (om man vill) "hing", denna lätt stinkande krydda som är vanlig i indisk mat. Det finns till och med de som påstår att den där omisskännliga och typiska doften som genomsyrar indiska restauranger till stor del består av just hing. Jag hade en liten påse i mitt kryddskåp. Hade ännu inte lagat något med den, men ville gärna testa.

Jag vet inte om det var hingens förtjänst men soppan blev härligt smakrik, med trevligt crunch av den goda toppingen. En sak som jag verkligen gillar med det indiska köket är att det finns så många goda vegetariska rätter!

Jag åt naanbröd till min soppa. (Recept i detta inlägg. De går bra att frysa.) Underbart gott och perfekt om för att suga upp den sista goda slurken soppa i tallriken.


Lisas indiska blomkålssoppa, 4 port

4 potatisar
1/2 blomkålshuvud
1 gul lök
1 tsk brunt senapsfrö (ta inte de gula, då blir det tydligen beskt)
1 msk rapsolja
1 msk curry
2 krm hing (eller 2 vitlöksklyftor)
1/2 paket saffran
8 dl grönsaksbuljong
rivet skal från 1/2 citron
1 burk kokosmjölk
salt och peppar

Topping; tjoch yoghurt, fintärnat äpple, grovhackade jordnötter, korianderblad

Skala och skiva potatisen. Ansa och dela blomkålen i mindre bitar. Skala och grovhacka löken.

Fräs lök och sneapsfrö i oljan tills löken mjuknat och senapsfröna börjat poppa. Rör ner curry och hing och fräs ytterligare någon halvminut under omrörning. Tillsätt saffran, buljong, potatis och blomkål. Låt puttra i 15 minuter tills allt blir mjukt.

Vänd ner citronskal. Mixa i matberedare eller med en effektiv stavmixer. Tillsätt kokosmjölk och låt koka upp. Smaka av med salt och peppar.

Servera med topping.

Inga kommentarer: