tisdag 3 april 2012

Planer inför påsk


Det lutar mot kyligt väder under påsken i år, men vi tänker inte låta oss hindras från att fira. För första gången ska vi äta påskbuffé i mitt hus på landet. Vanligen firar vi hos syrran som har ett mer modernt hus (rinnande vatten, vattentoalett...), men i år håller syrran på att bygga om sitt kök.

Det finns vissa saker som är ett måsten på påskbuffén, kokta ägg - vackert färgade, gravad lax med gravlaxsås, kallrökt lax, sill och en god efterrätt.

Mamma har redan gravat lax och syrran har lovat att göra en smarrig efterrätt (det ryktas om något med passionsfrukt).

Själva tänker vi handla en del saker saker på saluhallen och laga annat själva. J har fått i uppgift att hitta på något som min pappa, fiskskeptikern, kan gilla. Jag har planer för att varmröka lax i utegrillen. En riktigt god sås till måste vi ha! Kanske en som är både het och fruktig...

Det kommer att bli en vårlig sallad och någon form av marinerade räkor. Om iskylan fortsätter behöver vi kanske en soppa att värma oss med?

J och jag tänker också inleda själva påskledigheten med en tradition från J:s familj, galna drinken "Vildhöna"!

Vad har ni för planer eller tips att dela med er inför den kommande helgen?

5 kommentarer:

Charlotta sa...

Vi firar alltid påsk på Calles föräldras lanställe på Orust norr om Göteborg. Det är traditionsenlig påskbuffé på långfredagen för sisådär 30 pers, och vanligen står Calles mamma för all mat. Det här året ska jag dock bidra med två pajer, vad det blir för några får vi se! Annars är det en hel del sill och annat fisk-aktig på påskbordet här uppe.

http://kryddburken.se sa...

Hej Fröken Dill... Ta en kik på Kryddburken, tycker jag! ;)

Lotta i Två små kök sa...

Det blir på landet för oss också, utan rinnande vatten och spolande toaletter. Det går ju det med :-)

Jag ska bjuda på lunch. Har tänkt göra en gul och grön sallad med mango, gula körsbärstomater, avokado och cocktailmozzarella. Och så en omelett och parmesanägg med parma och basilika. Som planer ser ut nu i alla fall.

Önskar dig härligt påskfirande på landet!

Red Scream sa...

Läsa, slappa, fota, blogga!

...Följt av min egen kroppsvikt av ägghalvor med majonnäs och kaviar... ;-)

Ok, kanske något lamm från Munirs livs också!


För alla fotointresserade kan jag rekommendera Skinnarviksberget i Stockholm, a.k.a. rip-off, ytterst tidigt på morgonen (typ vid fyrahugget). Med helt stiljte på Riddarfjärden bildar Västerbron en "liggande åtta."

http://redscreamandriesling.blogspot.se/2011/04/paskbilder-soluppgang-annandan.html

Fröken Dill sa...

Charlotta; OJ, 30 personer till påsk, vad kul!
Kryddburken; återigen - GALET ROLIGT!
Lotta; vilka goda och vårliga rätter, vill ha!
Ulf; visst är det en vacker stad vi bor i!