måndag 23 april 2012

Laxspett med teriakisås


Jag mötte japansk mat för allra första gången under ett besök på restaurang East när jag var en liten tjej, innan sushin ens börjat sitt segertåg över Sverige.

Den rätt jag åt på East var lax med teriakisås. Minns att jag tyckte det var supergott och spännande med de härliga söt-syrlig-salt-umami-baserade smakerna. Laxen var nog vanlig grillad, med ris och kanske något grönt till, men såsen lyfte hela rätten till kulinariska höjder.

Än idag älskar jag teriakisås. Man kan göra egen, men den färdigköpta är heller inte dum.

Laxen uppdaterar jag däremot efter ett tips från Elle Mat och Vin: stora laxkuber på spett med ljus misopasta och svarta sesamfrön.

Som tillbehör väljer jag en risnudelsallad med salladslök, chili och lättwokade mungbönsgroddar, sockerärtor, morötter och pac choi-blad. Pressa lime och slå teriakisås över det hela och låt de asiatiska smaklökarna sjunga!


Laxspett med teriakisås och glasnudelsallad, 2 pers

250 g benfri laxfilé
2 msk ljus misopasta
2 msk svarta sesamfrön
2 portioner glasnudlar, nätt tillagade enligt förpackningen, sköljda i kallt vatten
2 salladslökar, tunt skivade
¼ färsk chilifrukt, hackad
1 morot, skalad, skuren i juliennestavar
10 sockerärtor
1 dl mungbönsgroddar
2 - 4 pac choier, delade i blad
smakneutral rapsolja
1 limefrukt
teriakisås
(wasabi och inlagd ingefära - gari)

Skär laxen i stora kuber, trä upp på fyra blötlagda träspett, bred på miso och rulla i sesamfrö.

Stek spetten i olja tills laxen är nätt färdig.

Woka morot, sockerärtor, groddar och till sist pac choiblad hastigt i olja. Blanda med glasnudlar, salladslök och chili.

Pressa över lime och slå på rikligt med teriakisås.

Wasabi och gari fungerar också till den här rätten, men är inget måste.

5 kommentarer:

Lotta i Två små kök sa...

Lax är ju inte min grej men med en så fantastisk och aptitretande bild på maten så går jag igång ändå :-)

Erika sa...

Gott! Sesamfrön, lime och teriyakisås - sen är man i himlen!

Sara Louise sa...

tossig i choklad? titta gärna in i min chokladvärld! :)

Nässelblom och choklad sa...

Teriakisås är sååå gott! Mysigt att laga mat utomhus och äta ute som i förra inlägget. Det är dags nu...

Fröken Dill sa...

Lotta; vilket bra betyg!
Erika; den smakkombon blir sällan fel!
Sara; choklad är alltid gott!
Nässelblom; teriakisås har verkligen "DET". En försvarlig del av flaskan tog slut redan innan laxen blev lagad. Dippade böngroddar i den och frossade!