måndag 7 mars 2011

Fynd i Strägnäs


Min gamla Saab behövde träffa en reparatör. I lördags körde J och jag till Janne-bilmek utanför Strägnäs för att lämna bilen. På vägen passerade vi Solberga trädgård som både har ett jättesortiment fröer och ett café med gott fikabröd. J var mycket nöjd med sin dammsugare och jag fick verkligen skärpa mig för att inte handla alltför många fröer. Bilen lämnades på Jannes gård. Vädret var strålande soligt, så vi bestämde oss för att promenera in till staden.

Väl framme besökte vi såklart den underbara ostaffären, ett verkligt tips om man råkar befinna sig i Strägnäs. Ost-mäster själv stod bakom disken. Vi handlade en fantastisk pikant blåmögelost (minns tyvärr inte namnet), en bit Morbier, en ost som är suverän när den är perfekt lagrad, och en liten burk fikonmarmelad. Innan tåget tillbaka till Stockholm hann vi dessutom besöka domkyrkan. Fröer, mat och kultur en timme från Stockholm!

6 kommentarer:

Anna sa...

Ostaffären är verkligen trevlig, har dock bara tittat in en gång utan att handla, det var så mycket folk. Men varför åker du ända till Strängnäs för att lämna in bilen på verkstad?

Fröken Dill sa...

Ja, inte för intet är den populär, ostaffären.

Janne-bilmek är pappas kusin och han har tagit hand om Saaben sedan den var liten... ung, menar jag.

Hälsar fröken Dill

Anna sa...

Aha! Vi har för övrigt skaffat fritidshus strax norr om Strängnäs så jag hoppas att det kommer bli en hel del besök i ostaffären framöver.

Fröken Dill sa...

Härligt med fritidshus! På Selaön, måntro? I mitt gifta liv hade jag och min dåvarande man ett fantastiskt torp där. Vilken trädgård! Och inte helt fel att de närmaste städerna var just Strägnäs och mysiga Mariefred.
Hälsar Dillen

Anna sa...

Nope, Björktorp strax utanför Sanda (Tosterö alltså). Vi tog över det nu i december, så jag ser fram emot vår första vår och sommar där :)

Fröken Dill sa...

Låter härligt!

Tycker Dillen