måndag 23 mars 2009

Fredagsmys med räkor


På fredagarna vill man gärna ha något snabbt och smaskigt som passar till ett gott vin direkt efter jobbet. Räkor är en helt optimal start på helgen. De behöver inte tillagas och det är toppen att pyssla med skalningen, medan man varvar ner och småpratar om veckan som gått.

Färska räkor är ju såklar allra bäst, med de frysta kan vara näst intill lika goda. Jag gillar de som kommer från Royal Greenland.

Godast är att doppa räkorna i en hemgjord majonäs. Sådan kan tydligen göras på olika sätt. Jag brukar nog oftas röra min med en sked, men även jag använder smaklös rapsolja och bara lite olivolja på slutet. En väldigt god kryddning av majonäs till räkor är pressad vitlök, lite citron och den underbara, men ibland utrotningshotade, Santa Marias chipotlepasta. Stödköp den om du får tag i den. Den är guld värd och jag har inte hittat något som kan ersätta den.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh räkor! Det älskar jag med. Saknar riktiga Smögenräkor som man kunde köpa färska i Sverige. Här i DK är det inte så mycket färska räkor faktiskt när jag tänker efter. Brukar också bli Royal Greenland och de är inte helt fel. Måste testa Chilipastan! Verkar fantastisk god! Gott att doppa räkor i är också aioli! Smaskigt, nu blev jag våldsamt sugen på räkor!
:-) //Anna

Annica sa...

Åhå, tack för tips på vad man kan göra med chipotlepastan! Jag köpte den i fredags och använde den i en mexi-salsa, väldigt gott det också.

Anonym sa...

Chipotlemajonnäs? Det bara måste ju bli gott.

När chipotlepastan var borta under några år brukade jag och sambon ersätta den med konserverade (=redan blötlagda torkade) chipotlar som vi hackade fint och rörde ut i tomatpure till lagom styrka. Det blir inte riktigt lika bra, inte, men det fungerar som ersättare och det höll sig på burk en mindre evighet. (Konserverade chipotlar hittade vi på Prisextra.)

Fröken Dill sa...

Visst är räklingar toppen!

Kul att vi är fler fans av chipotlepastan. En nackdel med den är att öppnad burk rätt snabbt blir avslagen.

Kul förresten, Malin, jag försökte ersätta den på exakt samma sätt när den inte fanns att köpa. Fast det blev inte lika gott som pastan.

Mitt absolut bästa tips med chipotlepasta är det som avslutar det här inlägget.
http://frkdill.blogspot.com/2009/02/ett-perfekt-mellanspel.html
Ni måste prova det blir suveränt gott! Fungerar bra att tillaga på grillen också.

Många chipotlehälsningar från Dillen

Lisa sa...

Cipotlemajo är gudagott. Jag brukar ha ganska mycket lime i min, ite ljus muscovado och koriander.