onsdag 31 augusti 2016

Den härliga sommaren

Jag har haft en helt fantastisk sommar! Äntligen har jag ägnat rejält med tid åt min favoritsysselsättning - att inte göra så mycket alls, bara småpyssla utan stress.

För att var riktigt ledig har jag undvikit datorer så långt som möjligt och bara använt dem för det arbete som måste göras för jobbet.

Bloggen har blivit lidande, men här kommer lite uppdatering.

I juni tog min äldsta systerson, L, studenten. Han har gått i samma gymnasieskola som syrran och jag och det kändes verkligen konstigt att vara tillbaka på skolgården där det "nyss" var jag själv som blev hämtad som nybakad student.


Jag hjälpte syrran och M med mottagningen hemma på deras innergård i Vasastan. Det bjöds på bubbel, smarriga sallader och annat gott. Jag ansvarade för dressingen till caesarsalladen och kan tipsa om att den blir väldigt god om man lagar den som i detta inlägg.

I mitten av juni for jag med jobbet på studieresa till Malmö. Efter att ha studerat gröna tak och upprustning med kretsloppsanpassade gårdar i Augustenborg åt vi lunch i skybaren på Malmö Live, på Marcus Samuelsson-restaurangen Kitchen & Table. Superkul med fina lokalen med fina utsikten och maten var delikat. Jag valde fläskkarré som serverades med pinjenötter, svartpepparrisoni, mozzarella och oliver.



Man FÅR leka med maten


Lite senare i juni fyllde J jämnt. Dagen innan bjöd vi släkten på tio olika sorters lyxiga snittar och en massa champagne. Snittarna som serverades var Grönärtsoppa, Gravad lax med gravlaxsås, Albins böcklingmajjo 2.0, Lättrökt teriakilax, Räkor med chipotlemajjo, Löjrom på smörstekt bröd, Rödbeta med getostkräm, Andreias makrillröra, Råbiff med vaktelägg, Hummos på pitabröd och Parmaskinka med melon.





På själva födelsedagen njöt vi av en SPA-dag på Centralbadet, J fick ett nytt jobb(!) och sedan åt vi toppengott och hade hur trevligt som helst på restaurang 19 glas.

Till midsommar kom min mamma ut till landet och vi avnjöt traditionell midsommarmat, sill och nubbe följt av och grillat.

En helg fick vi låna hunden Majken. Mysigt, tyckte vi, men Majken ville helst bara bevaka den stängda dörren in till illerrummet.



I slutet av juni åkte jag till Gotland. Tre barn och tre vuxna hade det lugnt och skönt  i M:s hus på Sudret. De två tioåriga tjejerna O och E lagade sommarens kanske mest minnesvärda rätt. En enkel pastarätt med broccoli som blev fantastisk. Jag har återskapat receptet och lagat tjejernas broccolispagetti massvis med gånger redan. Rätten var god från början, men lagad av min egenodlade, nyskördade broccoli blev den helt himmelsk! Låt er inte luras av det enkla receptet. Det blir supergott och är en perfekt rätt att servera på höstens köttfria måndagar. Till och med fyraåringen, lilla J, som annars enbart livnärde sig på pannkakor åt av pastarätten.



O och E:s broccolispagetti, 4 port

1 gul lök, skalad och finhackad
2 vitlöksklyftor, skalade och finhackade
2 msk olivolja
1/2 röd chilifrukt, finhackad
1 burk passerade tomater av god kvalitet
1/2 dl vitt vin
1 msk kycklingfondkoncentrat (eller grönsaks-)
4 portioner spagetti
2 broccolihuvuden
2 msk smör
salt och nymald svartpeppar
färsk parmesanost

Fräs lök och vitlök i olivoljan utan att det tar färg. Tillsätt chilihacket och låt fräsa med några sekunder innan tomat, vin och fond tillsätts. Koka långsamt i ca 30 minuter. Smaka av med salt och peppar. Koka spagettin al dente. Rör samman med tomatsåsen. Dela broccolin i buketter. Släng inte stammarna! Skala dem och skär i tändsticksstrimlor till salladen. Koka upp saltat vatten. Koka broccolibuketterna långsamt i några minuter tills de blir lite mjuka men absolut inte sladdriga. Håll bort kokvattnet och låt smöret smälta över broccolin. Salt och peppra.

Servera tomatpasta med broccoli och toppa med rejäla drivor nyriven parmesan.


Gotlandsvistelens avslutades i Visby där jag lånade min kompis lilla hus en natt och fick lite egentid i min favoritstad. Bäst var som vanligt botaniska - De badande wännernas trädgård och strömmingslunchen på Bakfickan.




Semestern fortsatte på landet. Grillkvällar och enkel sommarmat på nyskördat från trädgården gjorde oss glada. Vi hängde som vanligt en hel del på vårt älskade bycafé, Drömkåken, där bägge mina systersöner jobbat denna sommar.

Lillfingerfika på Drömkåken

Konsert på Drömkåken

En julidag packade vi in Vintra i bilen och for till J:s föräldrars hus på norra Öland. En rätt stor del av släkten var där samtidigt. Vi jobbade lite med tapetsering och trädgårdsskötsel, men ägnade oss också åt strandliv, långpromenad i Trollskogen, drakflygning, origamipyssel med brorsdöttrar, besök på olika varuhallar och inte mindre än två besök på fina krukmakeriet/caféet Haget där vi avnjöt ost- och charkbricka. Vi gjorde även en längre utflykt till Capellagården på södra Öland. Där åt vi ekologisk macka och tittade på den fina trädgården.




När man är med J:s familj äts det alltid så mycket gott. En del mornar for vi iväg till bageriet Kaffestugan i Böda och köpte pinfärskt bröd till frukosten. J:s mamma hade kokat jordgubbsmarmelad. Tjejerna ville gärna ha bananpannkakor till frukost, så det lagade vi också. Bästa middagen (i stenhård konkurrens) var nog när brorsan A grillade revbensspjäll och fläskkarréer från Wirbladhs. Tänk att det finns så gott kött! Och när det dessutom var perfekt kryddat och grillat...

Sommaren har varit otroligt rik på bär, vi har redan plockat en del svamp och nu, efter några rejäla regn kan den säsongen komma igång på allvar.

Så här på sensommaren försöker jag vara så mycket jag bara kan på landet när vädret är fint. På helgerna förstås och ibland kan jag ta med mig jobbet och sitta och arbeta på "landetkontoret". Om J är med i stugan blir det lite mer lagad mat, när jag är själv äter jag helst kokta, färska byägg, salmalax i kuber som dippas i soja/wasabi, brasilianska ostbollar -  Pau de queio och fröknäcke, som jag bakat minst tio satser av under sommaren. Iskalla soppor - gaspacho och gurksoppa har också varit populärt under varma dagar.

Årets odlingen i köksträdgård, lådor och på balkongen hemma har gått riktigt bra och nu ser jag fram emot en höst med nya kulinariska höjdpunkter.

Inga kommentarer: