måndag 9 maj 2016

Helgen då sommaren kom!




Vilket otroligt fint väder det varit i helgen. Sommmmmmar!

Jag har mestadels haft betydligt mer fokus på trädgård och odling än på mat, men lördagen var ett undantag. Syrran fyllde år och jag hade lovat att ta med mig lite olika saker att grilla. Syrran är numera nästan vegetarian, så det blev två olika vegoburgare, mina goda rödbetsburgare och premiär för vegoburgare efter recept från (det rätt förfärliga TV-programmet) Vegorätt.

Jag fixade även pestofyllda baconlindade kycklinglårfiléer till den del av födelsedagssällskapet som äter kött. Här hittar ni det receptet.

Rödbetsburgarna blir alltid så otroligt goda. Det är lite pyssel att få till dem, men det är det värt. Den här gången glömde jag att tillsätta de färska kryddorna i smeten, men det gick lika bra att mortla dem med oljan som penslades på burgarna.

Vegoburgarna från Vegorätt lät spännande eftersom de innehöll stora mängder långsamstekt gul lök och svamp. Smaken blev toppengod, men trots att jag följde receptet blev smeten lite för lös. Vi fick köra burgarna en stund i varmluftsugn innan de kunde grillas.

Jag kommer definitivt att göra om vegoburgarna för de blev härligt smakrika. Långsamstekt karamelliserad gul lök och svamp ger ju burgare som passar perfekt med "vanliga" hamburgerdressingar och grillsåser. Mums!


Vegoburgare, 8-12 portioner

250 g champinjoner
1 1/4 dl puylinser
1 1/4 dl hirsgryn (skulle varit hel hirs, men det fanns inte på ICA i Rimbo)
5 dl vatten
5 gula lökar
3 vitlöksklyftor
3/4 dl solroskärnor
3 msk japansk soja
svartpeppar från kvarn
rapsolja till stekning

Koka linser och hirs mjuka enligt instruktion på paketen.

Skala, lökarna, skär grovt och stek bitarna gyllene i olja under minst en halvtimme.

Skär svampen i bitar och stek den också.

Mixa solroskärnorna. Tillsätt övriga ingredienser och mixa till en färs som inte ska bli alltför fin, lämna lite större bitar kvar.

Forma burgare. Låt gärna torka ut i 180 graders varmluftsugn ca en kvart innan de penslas med olja och grillas.


Inga kommentarer: