tisdag 2 juni 2015

J bjuder på kycklingburgare

Det senaste halvåret har jag jobbat alldeles för mycket. J har varit en klippa när det gäller att ta hand om mig och fixa god mat till oss båda. Han har haft ett otroligt tålamod när jag så många gånger kommit hem mycket senare än planerat, varit tvungen att åka till jobbet i tid och otid och fått ställa in helgledigheter i sista stund.

Häromdagen kom jag hem och hittade J i köket. "Har du tänkt på någon middag?" frågade jag. "Kolla på almanackan!" blev svaret.

Och så här såg det ut där:



J hade fyndat kryss-märkta ekologiska kycklinglårfiléer på affären och inspirerats av en fin kålrabbi som vi fått i Årstidernas låda

Det var bara att sätta sig vid bordet, sippa på ett glas vitt vin och vänta på att min fantastiska kock skulle fixa middagen.




Kycklingburgare med syltad kålrabbi och dragonmajonnäs, 2 pers

1/2 kålrabbi
2 msk ättiksprit (12%)
4 msk socker
6 msk vatten
lite salt

2 hamburgerbröd (godast av de färdigköpta tycker vi är Max Frisco-bröd, men det är ett annat bröd på bilden)

2 rejäla kycklinglårfiléer
grillkrydda (vi tar Chicken & Steak från Santa Maria)
smör eller rapsolja att steka i

2 stora tomatskivor
grönsallad
4 msk majonnäs, helst hemvispad
några droppar pressad citron
1 kvist dragon
salt och peppar

Rör samman en lag av ättikssprit, socker, vatten och lite salt. Rör tills sockret löst sig helt. Man kan behöva värma lite, enklast i microugn. Låt lagen svalna. Strimla kålrabbin mycket tunt med mandolin eller "speed-peeler". Lägg strimlorna i lagen. De blir godast om de får ligga minst en timme.

Smaksätt majonnäs med lite citronsaft, repad och hackade dragonblad, salt och peppar.

Rosta hamburgerbröden i en torr stekpanna.

Krydda kycklingbitarna med grillkrydda. Stek i smör eller olja i en stekpanna.

Montera ihop burgarna och avnjut dem direkt.



Inga kommentarer: