onsdag 26 juni 2013

Ćevapčići - grillade godingar från Balkan


Jag lånade Jovan Radomirs kokbok "Mitt Balkan" på biblioteket.

Läsningen gav ett svårartat sug efter kryddiga Ćevapčićis (köttbullar/järpar/köttfärsspett, vanliga på Balkan). Dessa är ju dessutom helt perfekta att ha på lut i frysen. Bara att tina och njuta när man blir sugen. Vi passade på att grilla en rejäl sats när vi ändå höll på.

Jag hade gärna velat använda lammkött, men vi hittade inget bra svenskt sådant, varför det fick bli en blandning av nötkött och fläsk istället. Rejält kryddiga och med massa härlig kolsmak från grillen, så vill jag ha mina Ćevapčićis. Så här lagade vi.


Ćevapčićis med pitabröd, grönsaker, ajvar och fetaostsås

500 g högrev
500 g fläskkarré
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor
1 tsk starkt rökt paprikapulver
2 tsk chilipulver
Hackad bladpersilja
2 tsk salt
svartpeppar

Tillbehör:
Pitabröd eller skivor av t ex surdegsbröd som penslas med olivolja och grillas
Sallad
Tomater
Rödlök
Stark ajvar
Fetaostsås: fetaost, tjock yoghurt

Skär köttet i tärningar och mal mellangrovt i köttkvarn. Skala och hacka löken mycket fint. Blanda denna med färsen. Riv i vitlöksklyftorna och blanda i kryddorna. Stek gärna en provbiff och stäm av kryddningen.

Forma järpar och grilla på kolgrill. Börja med direkt grillning som ger fin färg. Släng gärna på lite uppblötta rökspån och avsluta grillningen indirekt, med stängt lock på grillen.

Värm pitabröd eller grilla brödskivor som först penslats i olivilja.

Servera Ćevapčićin på bröd med grönsaker, fetaostsås och stark ajvar.

Njuuut!

Inga kommentarer: