måndag 27 februari 2017

Resan till Havanna, Jamaica, Grand Cayman och Cozumel






















Jag har förvånat mig själv och gjort en helt fantastisk lyxig långresa till Karibien med en kompis. Så mycket intryck - historia, natur, arkitektur, kultur, musik och dans, massor med ljus, sol och bad i en del av världen som jag aldrig trott att jag skulle besöka. Perfekt värme... hela tiden!

Jag är smått omtumlad och detta trots att maten inte var särskilt speciell. Jag som trodde att mat alltid måste vara i fokus, men nu vet jag att så inte är fallet om allt annat runt ikring engagerar tillräckligt. Det finns massor att säga om resan, men rätt lite som passar på en matblogg.

Bäst av det vi åt var en lunch i Ocho Rios på Jamaica och guacamole med nyfriterade majschips och illstark tomalsalsa på en strandbar i Mexico. Den jamaicanska lunchen såg ut som grå skolmatsalsmat, men det bruna riset med bönor, de wokade grönsakerna, kycklingen och de friterade grönsaksbollarna visade sig vara bland det godaste jag någonsin ätit. Drycken som hörde till, "juice" kallades den, var baserad på mixade jordgubbar och smakade som sommaren själv.

Notes to self - Måste testa att laga jamaicanska recept!

Inga kommentarer: