tisdag 6 oktober 2015

Frostvarning och sista frilandsgurkan


Den kommande natten varnar väderprognosen för frost på landet. I vanlig ordning är jag i valet och kvalet om jag ska åka upp till byn och försöka täcka odlingarna. Å andra sidan är det redan 6 oktober och säsongen har varit lång...


Sista frilandsgurkan skördade vi i söndags. Plantorna var då rejält angripna av mjöldagg, men levererade ändå fina minislanggurkor. Sorten är Sonja, som har varit bra men känslig för mjöldagg. Hemma på balkongen har jag haft F1-hybridsorten Deltastar och den har bara sprutat ur sig gurkor.

Vi äter mycket gurka under odlingssäsongen. Vår iller, Vintra, älskar just denna grönsak. Vi människor  äter den på mackor och i sallader såklart, eller som snacks i kuber med salt på (eller som när jag var liten, kryddade med Aromat). J brukar göra pressgurka och jag gillar att använda gurka i kalla soppor.

Jag kommer att sakna de egna gurkorna väldigt mycket. De är mycket godare än de smaklösa man kan köpa i affären. Det känns väldigt länge att vänta till juni/juli nästa år för att återigen få njuta av den goda gurksmaken.

Om det är något jag önskar mig så är det en längre odlingssäsong. Men ännu finns det förstås potatis, morötter och jordärtskockor kvar att skörda. Persilja och pak choier tål också en del kyla.

Uppdaterat 2015-10-07
Såklart kunde jag inte hålla mig utan tog en tur till landet igår. Jag hade möjlighet att ta några timmar kompledigt på eftermiddagen och det var ju ändå min namnsdag.

Jag blev belönad eftersom trädgården klarat sig, trots att min granne kom förbi och berättade att herr Frost varit på besök. Jag skördade ett antal kilo gröna tomater och sedan täcktes köldkänsliga växter in i fiberväv. Det var en sån himla fin stund i trädgården. Kvällssol och vackert ljus. Jag gick runt och njöt av den sista blomsterprakten och om detta blev mitt hejdå till den varma växtsäsongen så känns det trots allt rätt så OK.




Inga kommentarer: