tisdag 15 september 2015

Sommarminnen från Gotland





En sådan här kulen, regnig och höstlik dag får man trösta sig med lite sommarminnen från Gotland.

Jag hade en lyxigt lång semester i somras och redan direkt efter midsommarhelgen tog jag Gotlandsfärjan till Visby. Min kompis K jobbar här ett par dagar i veckan och har därför skaffat sig det sötaste lilla minihus man kan tänka sig. Två av husets sidoväggar består av Ringmuren och genom ett takfönster kliver man ut på en liten terrass som ligger I själva muren.

I väntan på att K skulle ansluta hade jag förmånen att få låna lilla huset själv. Otroligt lyxigt och såklart ännu roligare när K kom någon dag senare så att vi kunde umgås i min favoritstad.

Eftersom jag lyckats lägga vantarna på färsk gotländsk sparris gick det ingen nöd på mig när jag firade första kvällens ensammiddag på terrassen. Den nättkokta sparrisen med smör och salt fick sällskap av lite ost, salami, tomater och bröd. Ett glas rosévin i solnedgången gjorde inte det hela ett dugg sämre.

När K kom drack vi färgglada fruktiga drinkar och åt otroligt god sichuanmat på Surfers.

Nästa dag tog jag bussen söderut till min gamla kursare M på Sudret. Så småningom anslöt fler tjejer från vår gamla klass på arkitektlinjen och några vänner till M:s familj. Vi hade så fina dagar med samtal, trädgårdsjobb, utflykter, bad (för de modiga) och väldigt god mat.

Det blev mer sparris och andra färska närodlade grönsaker och jordgubbar. Grillen gick varm med både lammkött, grillspett och goda burgare. K lagade en så himla god och enkel fiskrätt i individuella foliepaket som bakades i ugnen. Hälften torsk, hälften lax i varje paket. Fiskbitarna toppades med en klick smör, lite pressad citron, salt, peppar och hackat kryddgrönt (dill, persilja och dragon, tror jag). Suveränt till kokt nypotatis, sallad och en kall sås!

Synd att den underbara varma säsongen är så kort här i Sverige, men hösten är heller inte så dum, särskilt inte ur matsynpunkt.


Inga kommentarer: