torsdag 27 augusti 2015

Sommarkväll på innergården

Röd och grön gazpacho

Marinerad, grillad vildsvinskarré med kantareller

När E och hennes franska man JF kommer för att hälsa på oss blir det fest! Dessa underbara människor envisas med att fortsätta bo i Holland, så vi kan inte ses så ofta.

E och JF är, förutom mycket annat, också verkliga mat- och vinmänniskor.

Eftersom vädret var sensommarvarmt när de hälsade på i helgen dukade vi upp på vår innergård. En vegetarisk buffé av gröna och röda smårätter baserade på våra egna grönsaker fick fungera som förrätt.

Vi  hade både röd och grön gazpacho i små fina glas. Jag har köpt en hel hoper gamla, fina, småglas på second-hand-affärer och de är perfekta för den här typen av servering. (Såna här glas kan man ofta få för bara några kronor eftersom de har en storlek som jag tror anses lite svåranvändbar.) Vi hade också gjort tomatbruschetta i litet format, snittar med bondbönor och ett väldigt gott snacks med squash. Till förrätten lyxade vi till det och drack champagne. En av mina favoritsorter - Deutz brut classic.

Huvudrätten var skivor av marinerad vildsvinskarré som vi grillade på trädgårdsgrillen och åt med med kantarellsås, rostade rotsaker och en enkel sallad med gröna blad. Vildsvinskött är helt otroligt gott och jag tycker att man gör en välgärning genom att äta upp de djur som håller på att bli för många och förstör skog och mark så att det står härliga till. Marinaden till vildsvinet måste ni testa! Jag fick idén med svarta vinbär i marinaden från en vän och blandningen blir så god att man nästan får lust att äta den med sked. När man grillar vildvinskött ska man inte tänka gris, en rosa kärna måste lämnas, annars blir det torrt. Till köttet drack vi ett italienskt rött vin som passade perfekt till, Zenato 2011, ett vin gjort på druvan Merlot från Gardasjön i Italien.

När solen gått ner blev det lite kyligt att sitta ute. Vi gick upp i lägenheten för efterrätten. Jag hade gjort det enkelt för mig genom att köpa chokladfondanter från Picard och en god vaniljglass. Men sedan kom jag på att det vore gott att dricka Xanté, den vansinnigt smarriga päronkonjakslikören, till desserten. För att få ihop mat och dryck stekte jag några skivade päron i smör och råsocker med smaksättning av citronskal, vanilj och kardemumma.


Världens godaste grillmarinad till vildsvin, marinad till ca 4 port kött

1 1/2 dl svarta vinbär
1 msk honung
2 msk kinesisk soja
2 msk röd balsamvinäger
torkad timjan
salt och nymald svartpeppar
1/2 dl smakneutral olja

Blanda alla ingredienser. Mixa eller krossa vinbären med en sked och rör ihop. Marinera köttet, gärna något dygn. Glöm inte att ta fram köttet i tid innan grillningen så att det inte läggs iskallt på grillen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken kväll det var!! Tack så hemskt mycket kära ni för denna underbara avslutning på svergiesemestern. Nu hoppas jag bara att jag kan komma över en bit vildsvin här i Holland, den där marinaden skulle kunna få mig att damma av grillen om det blir nån varm sensommarkväll framöver. (Eller ta fram en stekpanna, hehe)
E