onsdag 11 december 2013

Nobel 2013


Inte heller i år blev vi bjudna på Nobelfesten i Stadshuset. Typiskt!

Vi fick alltså inte äta:

Förrätt:
Pärlhönsmosaik, morotsvariation med gotländsk tryffel och kantarellduxelle med tryffelmajonnäs.

Varmrätt:Havskräftfylld piggvarskupol, tartelett med havskräfta på ostcrème och spenatbädd, spetskålsterrine, havskräftsås och mandelpotatispuré.

Dessert:
Chokladsiluett med nougat och havtornsexplosion.

Men inte surade vi för det, inte! Vi dukade fint med vita duken och silverbesticken framför TV:n i vårt eget vardagsrum och frossade på en egen Nobelmiddag. På grund av den senaste tidens extrema arbetsbelastning blev det inga krångliga rätter, men många snabba och välsmakande genvägar.

Till förrätt åt vi gratinerade kammusslor från Picard som dekorerades med hemodlad minimorot och små salladsblad. Dessa färdigköpta musslor är fantastiska. Någon gång när jag får tid ska jag experimentera fram ett recept så att alla ni som inte har ett Picard nästgårds kan få njuta detta goda.


Huvudrätten var skaldjur. Jag hade tänkt mig havskräftor eller hummer, men det fanns inte ens på dyr-Ica, så det fick bli räkor och krabba med två såser istället. Hemlagad hovmästarsås är ett måste till krabba och så gjorde vi en egen riktigt fluffig aioli.


Efterrätten var minichokladbakelser från Picard med vaniljglass.


När det var dags för dans i Stadshuset fick jag tyvärr avstå eftersom jag var tvungen att jobba, men det var trevligt med lite musik till datorknappandet.

2 kommentarer:

Ann-Sofi Matsafari sa...

Helt rätt att göra en egen nobelfest.Er meny gick inte av för hackor den heller. Själv fick jag inte heller någon ínbjudan! Vråldåligt faktiskt.

Fröken Dill sa...

Nobelfestplaneringsmänniskorna borde tänka om och tänka rätt. Skärpning till 2014!