torsdag 17 februari 2011

Lättlagad lyx


Festmat behöver inte vara krånglig. I måndags kom J på att det var alla hjärtans dag! (Ovanligt och kul eftersom J inte är någon fantast av traditioner, eller speciella dagar då man SKA göra något visst.) "Jag skaffar bubbel om du köper någon god mat" sa J.

Snabblagat och lyxgott tänkte jag och skaffade hem råvaror till vinterns favoritförrätt, frasiga rårakor serverade med löjrom, gräddfil och hackad rödlök. Så enkelt och verkligt, verkligt gott! Huvudrätten var självklar - riktigt bra kött! Jag köpte hängmörad entrecot i härligt tjocka skivor, suveräna att steka på gasspisen. Tillbehör var en mycket enkel potatisgratäng och ett snabbt kryddsmör (vitlök, salt, peppar och kryddan "pasta rossa").

Rårakor till löjrom
Potatis av fast typ
Salt och vitpeppar
Smör

Skala potatisen och riv grovt. Pressa ur lite vätska med ett hushållspapper. Salta och peppra. Klicka ner matskedsstora högar i varm, smörad panna. Stek tills rårakorna är frasiga på ytan och mjuka inuti. Njut dem nylagade med löjrom, gräddfil och rödlök! (Det sägs gå lättare att göra snygga "löjromsägg" om man låter rommen rinna av en stund i en sil, men som ni ser på bilden hade jag alldeles för bråttom.)

3 kommentarer:

Niklas sa...

Snygg tallrik! Var hittar jag en likadan?

Anna B sa...

Indiska, va? Rårakor är ljuvligt. Tittade in för att kolla om du var kvar. Ha en trevlig helg, Fröken Dill!

Fröken Dill sa...

Inte Indiska, även om de är rätt lika. Spriida, en affär i Norrtälje och jag har sett att de finns på andra presentaffärer också.Jättesnygga, men funktionen är inte optimal eftersom de måste diskas direkt, annars riskerar de att bli missfärgade. Kanske är Indiskas variant mer tålig?
Tror Dillen