tisdag 6 oktober 2009

Gröndals Deli


Härom veckan blev det läge för att köpa med sig något gott till middag. Detta är ett rätt ovanligt tillfälle eftersom vi oftast LÄNGTAR efter att få laga mat själva. Men just den här kvällen hade varken jag eller J orken så vi bestämde oss för något som vi länge planerat: att handla lite godsaker på Gröndals Deli. Sagda inrättning, ägd av ett supertrevligt persiskt par fick jättefin kritik i DN i somras. Två dagar efter denna oväntade PR stängde delin några veckor för ombyggnad. Dåligt tajming, men lokalen har blivit väldigt fin.

Maten har alltid varit suverän. För 69 kronor får man välja sex olika mezerätter bland massor varianter och ALLA är jättegoda. Många är fantastiskt kryddade med kryddor man inte ens kan gissa vilka de är. Vi valde varsin röra. Jag tog hummos och J Baba ganouch. Båda ville ha taboulesallad, marinerade stekta kycklingbitar och vinbladsdolmar. Jag tog också lammfärskebeb och J valde falafel. Vi tog också varsin vårrulle, en var vegetarisk och den andra innehöll köttfärs.

Om ni befinner er i eller i närheten av Gröndal rekommenderar jag varmt ett besök på Gröndals Deli. De har även några bord där man kan sitta och äta. Och om ni befinner er på annan plats i Stockholm rekommenderar jag att ni åker till Gröndal för ett besök på delin!

4 kommentarer:

Anna sa...

Nu har jag fått massor med nyta Stockholmstips :-) Dags snart för en långweekend! Jag gillar verkligen ställen som denna.

Emil O. sa...

Är det lika bra som Sheymus deli-cafe ( http://www.seyhmus.se/ ) där vi hade taffelträff en gång så borde det klart vara värt det. Sheymus hade den godaste falafel jag någonsin ätit iaf.

Kocken sa...

Yes, här brukar jag äta lunch! Dom är också så trevliga som driver stället.

Fröken Dill sa...

Delin är toppenbra, men kanske med lite annan inriktning än fantastiska helvegetariska Sheymus, mer persiskt skulle jag nog beskriva det som. Och mer deli än restaurang.
Kocken, välkommen hit, vad kul att du håller ställningarna i Gröndal vid lunchtid! Själv tar jag kvällspasset och ibland morgonpasset, leverpastejmackor på Lundbergs konditori.
Hälsar fröken Dill