lördag 29 mars 2008

Farmorssill


Jag saknar min farmor som nyligen gick bort. Trots att hon var över 90 känns det tomt och sorgligt.

De sista åren lagade farmor ingen mat, men dessförinnan var hon väldigt duktig på matlagning och bakning. Varje jul kom hon med en suverän inlagd sill och frågan är om inte den var det allra godaste på julbordet. Nu till påsk försökte jag lägga in sill på farmors vis. En del av hemligheten är att använda sig av salt sill från tunna.

Jag köpte fem rejäla sillfiléer på söderhallarna. Hemma sköljde jag filéerna noga i kallt vatten och så fick de ligga och vattna ur i en stor vattenfylld bunke i kylen. Efter ett dygn var de lagom avsaltade. Jag kokade en 1-2-3-lag för det minns jag att farmor brukade. (1 dl 12% ättika, 2 dl socker, 3 dl vatten) Sedan skivade jag sillen i gaffelbitar och la in varvad med med 1 finskivad rödlök, 1 skivad morot, det gröna från en purjo fint skivat, 5 lagerblad, 1 tsk nejlikor och 10 kryddpepparkorn. Efter tre dygn var det påskafton med firande hos mina föräldrar och då smakade sillen utmärkt, om än inte riktigt lika gott som farmorsssill.

Inga kommentarer: