lördag 28 februari 2009

Soyamjölk


Jag har fått mitt första produktprov!!!
Färsk soyamjölk från Alpro lät kanske inte så spännande, eftersom jag inte brukar dricka mjölk, men sen kom jag på att det skulle vara väldigt roligt att försöka göra laktosfri glass. Min ena systerson är laktosintolerant och han får sällan någon god glass. Sorbeter finns ju, men annars smakar laktosfri glass oftast handkräm.

Soya-mjölken kom. Den var helt OK i kaffet. Kanske till och med lite godare än vanlig mjölk. J rapporterade att den smakade gott att dricka också, lite sötare och med mer nötsmak jämfört med dito produkt från ko. Glassen blev dessutom toppen. Jag hade inget recept men gjorde så här. Vispade äggulor pösiga med socker. Rörde i mosade lingon och blandade ner soyamjölk till lagom konsistens. Smakade av så att sötman var lagom. Smeten ska smaka lite för sött innan den fryses. Då blir glassen perfekt. Efter att ha gått en halvtimme i glassmaskinen blev glassen väldigt bra. Krämig och fin i konsistensen, så långt ifrån handkräm man kan komma.
Förpackningen är egentligen vackert blå men något mystiskt i cyberrymden "vände" färgerna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att det går bra att göra god glass med laktosfria råvaror. Det ska jag prova. Perfekt eftersom även jag har laktosintolerans i familjen.

Hej från T

Annapanna sa...

Jag håller med om att kaffet smakar mycket bättre med soyamjölk.

Annapanna